Att många rekryterings- och bemanningsaktörer lovar guld och gröna skogar är kanske ingen nyhet men vad krävs det för att verkligen kunna leverera? Ja, det enklaste sättet att ta reda på det borde väl vara att fråga kunderna själva.
Jenny Sjöborg är HR-chef på ett av Sveriges största byggbolag Peab, ett företag som sedan starten 1959 varit med och byggt samhällen. De står bakom allt från bostäder, förskolor och bibliotek till vägar, broar och parker. Och för en HR-chef kan man nog påstå att arbetsrollen handlar om att bygga. Bygga employer brand, bygga en trivsam arbetsmiljö och inte minst bygga effektiva personalstyrkor. Något man ibland även den bäste kan behöva hjälp med.
Rekryteringsföretag som förstår
För med en omsättning på flera miljarder och en personalstyrka på flera tusen är det kanske inte konstigt att de både har ett stort behov av kompetens både när det kommer till personal utan också bemanningsföretag.
- För oss är det viktigt att det rekryteringsföretaget vi anlitar känner till vår organisation, vår kultur och våra värderingar. Att de förstår vad vi söker och kan marknadsföra oss på ett bra sätt gentemot kandidaterna, förklarar Jenny Sjöborg.
- Vi hittar kandidater som brinner för projektutveckling och samhällsbyggnad, som delar våra värderingar och som besitter ett stor driv och engagemang.
Något som i mångas öron låter som en självklarhet men som likväl kräver sin tid och inte minst sin strategi. På Serveoffice arbetar man, utifrån kundens önskemål, mycket med intervjuer för att verkligen kunna förstå eller ibland även hjälpa kunden att förstå vad man söker. Målet är alltid att hitta rätt kandidat, med rätt värderingar, driv och engagemang.
”Dubbelsidig” rekrytering
Att ett rekryterings- och bemanningsbehov uppkommer när ett företag söker personal är kanske inte så konstigt. Vad man kanske glömmer är att det är en sorts dubbelsidig rekrytering. För inte bara ska den rekryterande företagskunden fatta tyckte för konsulten utan även vice versa.
- En av de största utmaningarna är att försäkra oss om att rekryteringsföretaget förstår tjänsten, den kompetens som krävs och kan känna av vilken personlighet som skulle passa in i organisationen. Att kandidaten får känslan av att det är Peab som rekryterar och att våra värderingar, jordnära, utvecklande, personliga och pålitliga, genomsyrar hela processen, menar Jenny Sjöborg.
Att kravställa ett rekryteringsföretag
Ja, hur gör man egentligen det? Ett rekryterings- och bemanningsföretag är väl inte bättre än sina konsulter, eller? Nja, riktigt så enkelt är det nog inte. Engagemang och kompetens kan mätas i antalet långsiktiga kunder och inte minst genom de rekryteringsprocesser man tillämpar.
- Jag tror att det var viktigt för oss att rekryteringsföretaget lärde känna rekryterande chef och deras behov och inte minst att man hade ett bra kontaktnät. Inte minst att man regelbundet bollade konsultprofiler med för att slutligen hitta rätt tillsammans.
Självklart är ett annat sätt att kravställa eller kvalitetskontrollera rekryteringsföretag att göra som på det gamla goda sättet – kolla referenser.
- Vi kom faktiskt i kontakt med Serveoffice genom rekommendationer och hela kontakten tyckte vi var mycket bra. Professionell, personlig och flexibel.
Så kan man säga att ni är nöjda med valet?
- Ja, absolut, skrattar Jenny Sjöborg.