Att välja rätt bemannings- och rekryteringsföretag för din verksamhet är avgörande för att rekryteringsprocessen ska bli så effektiv och framgångsrik som möjligt. Med en kompetent partner kan du känna dig trygg, få stöttning och attrahera de bästa talangerna på marknaden.
I den här artikeln går vi därför igenom några viktiga saker att tänka på när du letar efter det bästa bemannings- och rekryteringsföretaget. 👇
Vilken erfarenhet har företaget?
Ett företag med branschspecifik erfarenhet kommer ha kunskap kring de specifika krav, regelverk och trender inom området du rekryterar till. De kommer också ha en bättre förståelse för de specifika kompetenser och certifikat som krävs för olika positioner. När du utvärderar potentiella bemannings- & rekryteringsföretag kan du se till att granska deras tidigare kunder, kundcase och rekryteringsframgångar, för att få en inblick i deras erfarenhet och kompetens.
Har företaget ett bra kandidatnätverk?
Ett bra bemannings- och rekryteringsföretag bör ha ett omfattande nätverk av kandidater i området du ska rekrytera inom. På så sätt kan de snabbt och effektivt matcha rätt kandidat med rätt position. I möte med dem kan du fråga hur de bygger upp och underhåller sitt kandidatnätverk. Exempelvis kan de delta i branschevent, samarbeta med yrkeshögskolor och universitet, och använda sig av sociala medier och andra digitala plattformar.
Är det bra service och kommunikation?
I en framgångsrik rekryteringsprocess behöver bemannings- och rekryteringsföretaget vara lyhörda och lyssna på dina behov, kommunicera kontinuerligt och erbjuda skräddarsydda lösningar för din verksamhet. Se till att företaget tar sig tid att lära känna dig, din företagskultur och värderingar, för att de ska kunna hitta kandidater som är en bra matchning för din organisation. Regelbunden återkoppling och uppföljning under och efter rekryteringsprocessen är också viktigt för att säkerställa att allt går som det ska och att eventuella problem/frågor hanteras snabbt.
Har de transparenta priser och villkor?
Se till att bemannings- & rekryteringsföretaget erbjuder transparenta priser och villkor för att du ska kunna budgetera och planera dina anställningar på ett effektivt sätt. Be om en detaljerad prislista och läs igenom kontraktet noggrant för att undvika eventuella “överraskningar” eller dolda avgifter. Ett seriöst företag kommer att vara öppet med sina kostnader och villkor och vara villiga att förklara varför det kostar vad det kostar.
Finns rekommendationer och referenser?
Innan du väljer ett bemannings- och rekryteringsföretag, se då till att undersöka rekommendationer och referenser från tidigare kunder för att bilda dig en bättre uppfattning kring hur företaget arbetar och hur nöjda deras kunder är. Detta är en indikation på bemannings- och rekryteringsföretagets kundservice, professionalism och förmåga att leverera resultat. Titta på Google recensioner och be företaget om kontaktuppgifter till några av deras tidigare kunder för att ställa frågor om deras erfarenheter med företaget. Detta kan hjälpa dig att fatta ett välgrundat beslut om vilket företag som är bäst lämpat för din verksamhet.
Genom att noggrant överväga dessa fem aspekter kan du hitta ett bemannings- och rekryteringsföretag och minska risken för felrekrytering kraftigt. På Serveoffice jobbar vi för att värdet du får ska vara högre än investeringen du har lagt. Ladda ner vår handbok med tips kring hur du rekryterar, här på vår hemsida!