För Leif Denti, som forskar inom kreativitet, ledarskap och organisatorisk innovation, handlar kreativt ledarskap om lärande. Tillsammans med Martin Kreuger står han bakom boken Innovationspsykologi.
För många kan kreativt ledarskap framstå som ett av de där modeorden som det går inflation på inom hr- eller rekryteringsbranschen. Ett som trendiga chefer och coola VD:ar slänger sig med på personalmöten och företagspresentationen. Men kreativt ledarskap är knappast ett nytt begrepp utan snarare ett som är både vedertaget och underbyggt. I synnerhet för Leif Denti, universitetslektor på Göteborgs Universitet, som i många år forskat inom ledarskap, kreativitet och organisatorisk innovation.
Kreativt ledarskap, det kan ju låta lite flummigt för vissa, hur definierar du det?
- Forskningsområdet i sig är femtio år gammalt. Kreativt ledarskap är ett jättestort område som beskriver hur företag, som består av individer, ska förstå sin omgivning och vad som händer, reagera och leverera nya värden till de som kan tänka sig att betala för det. Alla företag strävar ju efter att leverera och lösa sina kunders problem, därmed syftar all kreativitet i företag till att hitta lösningar som gör att kunden blir nöjd och vill betala. Kreativt ledarskap handlar på så sätt om att på bästa sätt möjliggöra för medarbetare inom organisationen att hitta nya tjänster, produkter och affärer.
Hur bra är svenska arbetsgivare på just kreativt ledarskap?
- Vi brukar ligga topp tre på de nationella mätningarna som görs. I Sverige har vi en stark kunskapstradition med ett relativt platt ledarskap kombinerat med en kultur av att ta eget ansvar. Inte minst så ska man vara driven och jobba hårt, säger Leif Denti men nämner också de mer negativa aspekterna av den svenska arbetskulturen.
- Vi är för bekväma då vi lägger för mycket fokus på arbetsmiljö, hälsa och medarbetares flexibilitet. Det är nästan som att vi inte förstått att det finns en global kompetens och konkurrens och att vi verkar i en stor värld. När jag föreläser med chefer och ledningar så är det få som fattar att det är kunden som bestämmer om företaget kommer fortsätta existera. Om man inte anpassar sig till kunden så går man under. Utifrån det så skulle vi kunna bli mer framåtlutade och betydligt mer kundcentrerade.
Ytterligare en del i denna begränsande kultur är en rädsla som Leif Denti menar präglar i synnerhet den offentliga sektorn.
- Man kan antingen spela enligt play to win eller play to not loose. Ponera en fotbollsmatch där Sveriges fotbollslandslag är offensiva och genom att spela aggressivt och ta risker leder med 2-0. Sen så bara vänder det och man spelar defensivt för att behålla ledningen och förlorar slutligen med 3-2. Det är skillnaden för mellan dessa två. Att man är rädd för att göra misstag och bli kritiserad. Då spelar man enligt play to not loose.
Men vad har vi då att tjäna på att förändra detta och bli bättre på kreativt ledarskap?
- Jobbar man med sin innovationsförmåga enligt play to win-konceptet så är man öppen för att lära sig av sina misstag och sitt risktagande. Det är en mer optimal arbetsmiljö där en välmående organisation tolererar snedsteg. Exempelvis Elon Musks företag Space X har anammat mentaliteten att det inte handlar om misstag utan om lärandet. De ska ju ta sig till Mars vilket ju är ett både ambitiöst och svårt mål att nå. Därför behöver de också testa sina prototyper för att komma vidare. De bryr sig inte så jättemycket om den sprängs eller brinner upp utan de definierar framgång enligt mängden lärande. Är det så att de inte lärt sig någonting av uppskjutningen så är det misslyckat. Vägen till att skapa en av kunder värderad produkt, är kantad av klanterier, antaganden, prototyper, tester. Vägen dit för att lyckas handlar om att misslyckas.
Går det att tillämpa kreativt ledarskap även utanför arbetsplatsen?
- Visst går det att tillämpa kreativt ledarskap bredare, exempelvis när det kommer till dejting. Genom att träffa många så lär jag mig mer och mer vem jag själv är, vad jag egentligen söker, hur mina tänkta partners tänker och tycker och hur vi kan passa ihop. Dejting är ju en relativt plågsam aktivitet där man träffas och separerar, misslyckas då och då men så länge man lär sig något och jobbar på sig själv så ökar man sin chans att hitta rätt partner. Att spela enligt play to win, alltså upp i sadeln igen.
Samma sak menar Leif Denti, gäller den personliga karriären.
- Att ta reda på vad det finns för möjligheter för mig att hoppa på och därefter ta de möjligheterna. Att man spelar play to win handlar om att ta de möjligheter man får och lär sig så mycket man bara kan. Vad är det farligaste som kan hända? Kreativt ledarskap handlar om att uppmuntra detta både i sig själv och andra, att våga.
Leif Denti
Fotograf: Hampus Apelqvist