Petri Kajonius, universitetslektor och docent i personlighets- och socialpsykologi, har skrivit boken ”Vem är du? Den moderna forskningen om Big Five”.
Det har sannerligen gått inflation på personlighetstester de senaste åren. Antingen om det är för att hitta nästa rekrytering, nästa partner eller varför inte bara ha något att prata om. Färger, siffror och djur tycks vara det som avgör alltmer i inte bara vår vardag utan också vår karriär. Big Five har sedan länge varit ett populärt och inte minst vetenskapligt baserat personlighetstest. Petri Kajonius, universitetslektor och docent i personlighets- och socialpsykologi, står bakom boken ”Vem är du? Den moderna forskningen om Big Five”.
Hur tycker du man ska börja ett möte för att få grepp om någons personlighet?
– När man möter en individ så slås man av hundratals små markörer såsom klädsel, kroppsspråk och energi. Det finns undersökningar som visar att första intrycket sätter sig efter trettio sekunder och att premisserna för samtalet sätts efter bara några minuter. Jag brukar jämföra hur mitt första intryck håller sig, om jag ser någon som introvert eller extrovert. Det kan ju vara så att man lärt sig att framhäva vissa saker. För mig handlar det om att vara öppen. Det är något vi har genetiskt enligt många studier men det är också något man kan medvetandegöra.
Det finns ju massa modeller såsom färger och siffror som också är populära, hur ska man navigera bland allt detta?
– Som forskare vet jag att Big five är den mest valida modellen med renast faktorer. När man säger att man är gul till exempel så är det en uppsjö av olika signaler och därför säger det i regel inte mycket. Jag skulle se dessa verktyg som imperfekta speglar där dock även en dålig spegel kan ge något. Man bör därför vara avslappnad i sin inställning till dem.
Just Big five har ju blivit en bibel för många, hur kommer det sig?
– Big five är inte en ny trend, big five är inte en ny modell, big five kommer inte att försvinna och det beror på att big five är summeringen av nästan hundra år av psykologisk forskning baserat på den lexikala hypotesen. På så sätt är det en av de bästa teorierna kring hur vi människor skiljer oss åt. Människor i vissa populationer använder vissa ord och adjektiv för att beskriva skillnader mellan varandra. Analyserar man dessa så har man märkt att det trillar ur fem eller sex faktorer, menar Petri Kajonius och pekar även på de mer nyanserade resultat som Big Five kan uppvisa.
– Det är inte en typologi, inte en siffra eller ett djur. Det är skalor där i princip ingen annan modell är den andra lik så den uppmuntrar oss att vara unika.
Hur kan detta vara till nytta för medarbetare och arbetsgivare
– Det möjliggör en bättre kommunikation och med det en effektivare utveckling på den arbetsplatsen eller med de arbetsuppgifter jag har. Big five är ett suveränt verktyg för att inte ödsla tid och energi helt enkelt. Att förstå vem som passar bäst under vilka förutsättningar. Sätt exempelvis inte en introvert neurotiker att sälja mobiler på gatan.
Enligt Petri Kajonius är det fem kategorier som är relevanta när man pratar om Big Five. Öppenhet, samvetsgrannhet, tillmötesgående, extraversion och neuroticism.
– Alla fem dragen är lika ärftliga, satta i känslor, tankar och beteenden. Men ska man välja ut någon som man är mer flexibel kring så är det samvetsgrannheten. Den är väldigt laddad av förväntningar, även den mest oorganiserade och happy go lucky kan sköta ett jobb vilket visar hur artificiella miljöer kan skapa prestationer.
Du har sagt att ”Kunskapen om personlighet och personlighetstester är fortfarande osunt lågt”, är det något du håller fast vid?
– Utbredningen och folk blir allt mer bekanta, men sen är min upplevelse att vi är otroligt dåliga på att förklara hur de här testerna hänger ihop med sannolikhetslära. Jag kan tycka från mitt perspektiv att det är ingen som kan personlighetspsykologi särskilt väl. Ska du studera det så hamnar du i något av en historiebok då det saknas ett modernt perspektiv kring forskningen.
Så hur använder du Big five i ditt liv?
– Jag använder det mest i mitt kärleksliv. I allt från sängen och i köket eller i bilen. Att hitta, avslöja och analysera olikheter för att därefter bäst hantera dem med en partner eller nära och kära är väldigt spännande.
Så om vi då blir konkreta, vad har du för tips om man vill arbeta med Big five?
– Jag vill inspirera människor till att bli mer kritiska. Är det så att man läser min bok så rekommenderar jag att man kollar in referenserna. Google Scholar kan vara ett annat sätt. Vi har liksom inte den vanan och kunskapen att våga leta lite själv. Googla Big five så hittar man ganska mycket intressant och det finns inte så mycket desinformation kring allt detta.
– Om vi nu ska titta på vad man kan göra som arbetsgivare eller medarbetare så gillar jag att provocera. Mitt tips är att sluta behandla alla lika. Alla ska arbeta fyrtio timmars veckor eller äta gröt till frukost. Fira och uppmuntra varandras olikheter i stället. Alla mammor som haft mer än två barn vet att man inte kan eller ska vara rädd för varandras olikheter. Det är meningsfullt.