Nu för tiden har de flesta av oss ett konto på LinkedIN, Facebook, Instagram eller varför inte Twitter. Kanaler som inte bara är en plattform att hitta jobb via eller nya kontakter utan också bidrar till att bygga varumärke.
Lisa Kruse är grundaren bakom byrån Holy Comms som idag erbjuder market-as-a-service-tjänster. Visionen när de startade 2019 var att alla företag, oavsett storlek eller verksamhetsområde, behöver kommunikationsbranschens tjänster idag. Och detsamma gäller i förlängningen även medarbetare inte minst när det kommer till just det personliga varumärket.
Hur skulle du definiera begreppet personligt varumärke?
- Ett personligt varumärke handlar om insikten i hur en individ som representerar ett företag, organisation eller grupp själv står för värden som kan påverka verksamhetens resultat. Du behöver inte vara en kändis eller en offentlig person för att ha ett personligt varumärke, men du bör vara - eller kunna bli - känd i den samling personer som finns runt dig i affärssammanhang, säger Lisa Kruse.
- I grunden handlar det om att vi, som människor, litar mer på andra människor än på varumärken. Det är en tes som bevisförs om och om igen, inte minst när det kommer till sociala medier. Hela 70% av känner en större samhörighet med varumärken vars vd är aktiv i sociala medier.
Om du får recensera ditt egna personliga varumärke, vad skulle du säga?;)
- Jag är ett classic case av skomakarens barn just nu. Mitt personliga varumärke är idag tätt ihopknutet med Holy Comms brand. På många sätt är det bra, jag använder mina kanaler för att marknadsföra bolaget. Samtidigt är det lätt att uppfattas som en robot om man bara blir som en reklamyta för företagets nyheter och happenings. Nästa steg för mitt personliga varumärke kommer att handla mycket om att lyfta fram de värden jag står för, och att bidra mer till de förändringar jag tycker behövs i företags- och kommunikations-Sverige. Stay tuned.
Att det personliga varumärket blivit så prioriterat i dagens samhälle har till stor del att göra med sociala medier. En sorts demokratiseringsprocess som gett alla en röst men även ett ansvar.
Varför är personligt varumärke viktigt?
- Tidigare har frågan om vem som ska få uttala sig i vårt samhälle varit väldigt hierarkiskt. Idag kan vi alla skapa en röst och en plattform att nå ut via. Sociala medier har suddat ut gränserna, vilket har börjat påverka maktbalansen mellan arbetsgivare och medarbetare, men även mellan företag och kunder. Ur ett kommunikationshistoriskt perspektiv är det här en gamechanger! Vi börjar se hur konsumenter och anställda världen över börjar skapa impact i frågor som kan göra skillnad på riktigt, enkom genom att höja rösten i sociala medier. Men innan du höjer rösten måste du planera för vad du vill uppnå och hur du vill uppfattas. Inte minst om du når ut till många. Alla som påverkar har ett ansvar, i mina ögon. Det är här vikten av personliga varumärken kommer in.
Och som vi redan nämnt kan en medvetenhet och investering i det personliga varumärket även öppna upp möjligheter. Något som kan gagna både din arbetsgivare och i förlängningen dig själv.
Är det något du som arbetsgivare exempelvis, brukar kolla upp?
- Ett starkt personligt varumärke kan vara väldigt värdefullt, inte minst för oss som kommunikationsbyrå. Genom att själv kunna hantverket kopplat till personal branding kan du dessutom vara ett bra stöd för våra kunder, eftersom vi stöttar dem med deras egna varumärken.
- Generellt tror jag att personer som är duktiga på att driva engagemang i digitala kanaler är den nya generationens så kallade kulturbärare. Företag kommer att behöva knyta dem till sig på ett mer strategiskt sätt framöver. Så, söker du jobb idag eller vill bygga en toppkarriär - investera tid och kärlek i ditt personliga varumärke.
Men det här med personligt varumärke kan ju lika gärna kännas som en press, ytterligare en arbetsuppgift att behöva ta hänsyn till. Ja, åtminstone om man inte riktigt vet hur man ska börja.
- Det kan vara knepigt att definiera sitt eget varumärke, inte minst när det kommer till avgränsningen i vad du bör lyfta fram. Vi människor är komplexa varelser med många nyanser. Ur ett varumärkesbyggande perspektiv blir det too much, vi kan inte visa upp alla våra färger när det kommer till vårt eget brand.
- Mitt bästa råd är att definiera grunden till vad ditt personliga varumärke ska stå för. Vad är ditt “why”? Vilka värdeord ska du utgå ifrån - hur ska mottagaren uppleva dig? Vilket område och huvudbudskap ska du kommunicera, och med vilka argument? Gå inte för brett, då kan du lätt upplevas som en falsk auktoritet. Ingen litar på någon som utger sig för att vara expert på allt. Våga avgränsa, välj din hjärtefråga och stick to it.