I dagens samhälle med allt från sociala medier till cancel culture, så är nog de flesta av oss medvetna om att det kommuniceras rejält, hela tiden. Och även om ni inte deltar i den kommunikationen så kan ni vara säkra på att det pratas om er och då både bra och dåligt. Med andra ord ett tydligt incitament för att ta ett strategiskt grepp om kommunikationen.
Johanna Carlberg är tillsammans med Karin Bernhardsson, grundare av kommunikationsbyrån Seth & Östen. Med många års erfarenhet och stora och mellanstora kunder förstår hon vikten av en kommunikationsstrategi.
- För att skapa ett tydligt varumärke och inte minst sticka ut ur mängden, är en kommunikationsstrategi viktig. Och även om du inte väljer att kommunicera så kan och kommer andra kommunicera om dig vilket gör att en strategi är viktig så att det blir en samstämmighet.
Men om man saknar en marknadsavdelning eller till och med en marknadsansvarig kan det vara svårt att veta var man ska börja. Svaret behöver inte vara svårare än att sätta det man redan vet på pränt.
- Att ta fram en affärsplan och göra en SWOT-analys på hela verksamheten för att nå till kärnfrågan är en bra början. Vad är vår affärsidé? Vad är vår vision och mission? Därefter är det inte alltför svårt att fundera på hur man vill kommunicera ut det. Att hitta en kommunikativ mening eller slogan som utgår från företagets kärna. Vad gör vi, för vilka och hur? säger Johanna Carlberg.
Ny logga, grafisk profil, en snygg webbsida. Ja, för många så är oron stor för att prislappen springer i väg när man satsar på kommunikation. Det är en oro som Johanna kan förstå men som hon menar bör ses som en investering snarare än en kostnad.
- Det kommer alltid kosta i tid eller pengar om man inte har en svinunik produkt som genererar PR. Det kan vara bra att ta in en extern part som kan bolla och inspirera men det går givetvis att göra det själva. Där tror jag det är viktigt att begränsa antalet personer samt handplocka vilka man vill ha med. Mångfald är viktigt men att undvika nej-sägare är viktigare. Därefter kommer ni kunna plocka ut godbitarna.
Vilka misstag ser du att många begår i sitt kommunikativa arbete?
- Rent visuellt så tycker jag många företag stirrar sig blinda på loggan. Visuell identitet handlar ju om så mycket mer än så. Om färg, form, bildmanéer, företagsnamn, tonalitet osv. Att lägga massa pengar på bara en logga är pengar i sjön.
Så hur ska man konkret börja?
- Överhuvudtaget börja litet. Det är klassiskt att man vill göra allt och finnas på alla plattformar. Att sen hinna med allt blir svårt. Bara en enkel brainstorming kan ge upphov till bilder och en liten mini-intervju som ni därefter kan använda i er kommunikation, säger Johanna och fortsätter.
- Men jag skulle börja med att bygga en bra webbsida så att du har någonstans att driva trafiken. Det är ju den enda kommunikationskanalen du egentligen äger helt själv och därmed kan göra mycket med. Fråga er om det finns någon nyhet i det ni erbjuder? Finns det nåt i min produkt som press kan vara intresserad av? Kolla in olika FB-grupper som kan ha en anknytning till det ni gör? Helt enkelt vad som går att kommunicera kring det ni gör.
Vad tycker du är de viktigaste ledorden i ett kommunikativt arbete?
- Jag skulle nog säga strategi, långsiktighet och inte minst en tydlig visuell identitet som funkar på många olika plattformar.