Nils Hallén är rekryteringsproffset som gjort sig känd för både sina åsikter men efter snart tre decennier i branschen, även sina kunskaper. Idag vill han sprida mer kunskap när det kommer till just bemanning och rekrytering. Och enligt honom finns det fortsatt mycket att göra.
Nils Halléns bana inom rekrytering och bemanning tog sin början i mitten av 90-talet då bemanningsföretag blev tillåtna i Sverige. En tid då inte bara förutsättningarna utan också kunskapen såg helt annorlunda ut jämfört med idag.
- När jag började jobba med rekrytering och bemanning i mitten av 1990-talet så var det rena vilda västern. Vi utbildades i hur man skulle sälja men inte i det vi skulle sälja. På personalvetarprogrammen hade man ingen utbildning alls utan kanske en föreläsning på tre timmar då det kom in någon praktiker och pratade om hur viktigt det var att skapa god stämning under intervjun för att få ett bra underlag och hitta rätt kandidat. Det var som att ingen tänkte på att vi faktiskt behövde ett beslutsunderlag.
Jämfört med andra länder hade en nybliven svensk bemanningsbransch mycket att lära. Och det var just utanför Sveriges gränser som Nils Hallén skulle hitta något av en professionell vändpunkt.
- Vid sekelskiftet började jag jobba internationellt och där använde vi amerikanska metoder. Jag märkte att jag som senior inte kunde någonting. Det var en chock samtidigt som jag insåg att här har jag massor att lära mig. Att exempelvis arbeta strukturerat, att använda metoder istället för sin magkänsla som gick på tvärs med hur de flesta jobbade på den tiden i Sverige. Det blev min mission att sprida detta till andra.”
Gamla strukturer lever vidare
Enligt Hallén har just hr-branschen i Sverige fortfarande en lång väg framför sig. En kunskapslucka som han tagit sig an genom att undervisa i ämnet för en ny generation rekryterare på Södertörns Högskola i Stockholm. Och med så lång erfarenhet har det blivit uppenbart för honom vilka strukturer som envist hänger med.
- Fortfarande idag så missar arbetsgivare att göra en strukturerad och analytisk bedömning av den information man hämtar in. Istället för att sätta sig ner och fundera på vad man fick för svar jämfört med vad man borde fått för svar så tycks många inte ha verktygen eller ens tycka att detta är ett problem. Det är som att du ska köpa en bil där du har en jättefin kravlista men sen går du bara på den som har snyggast färg, menar Nils Hallén.
Och även i rekryterings- och bemanningsbranschen finns det förändringsbehov för att inte säga förbättringspotential.
- Kunskapsnivån är visserligen bättre även om det skiljer sig mellan olika aktörer men jag ser också att de som kan minst oftast är de som tar mest betalt. Jag har suttit med på intervjuer som letts av väldigt seniora head hunting konsulter som pratar om vilka gemensamma kompisar de har och hur det är att spela golf, säger Nils Hallén och fortsätter.
- Sen handlar det om att de som köper in de här tjänsterna ska förstå vad som är god kvalitet. Kan de inte det så spelar det ju ingen roll och då går det att sälja skit.
Att anlita ett rekryteringsföretag
Med snart trettio år på nacken så torde den svenska rekryterings- och bemanningsbranschen vara ett pålitligt alternativ för de som behöver konsulter och personal men lika viktigt är det att man själv som beställare besitter rätt kunskap och kompetens. Och visst finns det tips och tricks för hur man kan göra när man anlitar en rekryteringsfirma.
- Kolla om de tar reda på tillräckligt mycket om jobbet för att kunna bedöma de kandidater som kommer in. Om de använder tester, hur applicerar de dessa tester? Testmarknaden där ute är en djungel med tusentals olika tester. En del är bara skit och en del har mer vetenskaplig grund.
En av alla dessa tester är den så välkända DISC-modellen som fått stor spridning via boken ”omgiven av idioter”. En modell som är måttligt imponerande åtminstone för de som efterfrågar en vetenskaplig grund.
- Skulle jag stöta på ett företag som använder sig av denna metod så skulle jag tacka nej för det är ett tecken på att de inte vet vad de håller på med. Däremot om de använder sig av personlighetstest som utgår från en modell som heter ”Big Five”, då är det större sannolikhet att de kan sina grejer
Tips till rekryteraren
Viktiga kontrollfrågor kan alltså avgöra i sökandet efter ett bra rekryteringsföretag. Men vad ska man som rekryteringskonsult egentligen tänka på när man säljer in sina tjänster med tanke på alla de utmaningar som tycks prägla branschen?
- Se till att du använder metoder som har en vetenskaplig grund och som visar att du vet vad du håller på med. Inte minst en viss systematik i det du gör samt att du kan stå på dig. Att våga säga emot de som har mer pondus än dig själv med tanke på att det är ditt varumärke som står på spel.